Przeboje Wiadomości branżowe

Polacy na Euro – z nową jakością odbioru i dużym telewizorem?

Zgodnie z obietnicami TVP transmisję z Euro 2012 Polacy będą mogli zobaczyć w jakości HD – od 1 czerwca 2012 roku, tuż przed samymi Mistrzostwami, zasięgiem telewizji cyfrowej zostanie objęte aż 92 proc. populacji kraju. Czy polskie odbiorniki są dostosowane do przejścia z sygnału analogowego na cyfrowy? Jakie telewizory sprzedają się obecnie najczęściej? 

W 2011 roku ponad 59 proc. konsumentów zakupiło telewizor LED, 26 proc. klientów wybrało telewizor LCD, a niecałe 15 proc. zdecydowało się na zakup telewizora plazmowego (PDP), wynika z danych sklepu internetowego OleOle.pl – jednego z czołowych sprzedawców internetowych sprzętu AGD i RTV. Ostatnim krzykiem mody są telewizory 3D, które stopniowo znajdują swoich entuzjastów. Polacy bez wątpienia kupują obecnie nowoczesne telewizory, którym miejsca ustąpiły popularne jeszcze kilka lat temu odbiorniki kineskopowe. A jaki rozmiar cieszy się największą popularnością?

Czy rozmiar ma znaczenie?

Przy zakupie nowego telewizora LCD Polacy najchętniej wybierają odbiorniki o przekątnej32 cali. Jeśli konsument decyduje się na zakup telewizora potocznie zwanego „ledowym”, który jest jeszcze cień­szy i lżejszy, ulubionym rozmiarem jest 32 oraz40 cali. Przy zakupie „plazmy”, znanej z dużo większej rozpiętości ekranu, najczęściej pod nasze dachy trafią odbiorniki 50 calowe – wynika z danych OleOle.pl.

Telewizory o przekątnej32 cali są najchętniej kupowane przez Polaków. Coraz częściej jednak wybieramy większe odbiorniki telewizyjne, czyli 46, 50 i 55 cali. Te ostatnie stają się natomiast istotnym elementem wyposażenia domu.

Prozaiczną, lecz istotną sprawą w momencie projektowania miejsca na telewizor jest podjęcie decyzji, gdzie będzie stał lub wisiał telewizor. To pozwoli na wcześniejsze przygotowanie gniazd elektrycznych i TV, tak by po powieszeniu telewizora, wszystkie instalacje nie były widoczne dla naszych oczu. Część telewizyjna i wypoczynkowa powinna usytułowana być w taki sposób, aby odległość między oglądającymi a telewizorem nie kolidowała z przestrzenią komunikacji – komentuje Piotr Paterowicz, Home Profit Polska. 

Jeśli telewizor będzie za duży, oglądanie programów stanie się męczące. Jeśli natomiast będzie zbyt mały, ominą nas korzyści jakie niesie jakość HDTV. – Dla sygnału wysokiej rozdzielczości HDTV (1080i, 1920×1080) odległość ta będzie mogła być mniejsza niż w przypadku tradycyjnych telewizorów kineskopowych. Po prostu należy sprawdzić, jak daleko będziemy siedzieć od telewizora. Na każdy cal przekątnej obrazu przypada średnio około 3,85 cm odległości od nowych ekranów. – komentuje Tomasz Żelazny z OleOle.pl. 

Gotowi na Euro?

­­­­­Sygnał telewizji cyfrowej swoim zasięgiem obejmuje kolejne województwa. Termin wyłączenia sygnału analogowego upływa z dniem 31 lipca 2013 roku. Co ważne, do tego czasu sygnał cyfrowy i analogowy nadawane będą jednocześnie. Do 1 czerwca 2012 roku, czyli tuż przed mistrzostwami w piłce nożnej, zakończony zostanie kolejny etap wdrażania naziemnej telewizji cyfrowej.

– Prognozujemy, ze przed czerwcem 2012 sprzedaż sprzętu RTV znacząco wzrośnie. Podobnie, jak miało to miejsce w okresie przed Mistrzostwami Świata w RPA w roku 2010. Wtedy odnotowaliśmy zwiększone zainteresowanie zakupem telewizorów LCD oraz LED. Zapewne większa liczba osób zainteresuje się przed Euro 2012 technologią 3D. Pośród drużyn mamy przecież naszą reprezentację. – dodaje Tomasz Żelazny z OleOle.pl

Ostatnio najbardziej gorącym okresem w branży RTV był grudzień, naturalnie przypadający na okres świąteczny. W tym czasie sprzedaż telewizorów wzrosła o ok. 20 proc. w porównaniu do całego roku. A przed nami Euro 2012 oraz zapowiadana cyfryzacja – czy Polacy i teraz ruszą do sklepów po lepsze odbiorniki? Warto pamiętać, że aby odbierać sygnał cyfrowy należy posiadać telewizor z wbudowanym tunerem MPEG4 albo zewnętrzny dekoder z tzw. STB (Set Of Box). Zgodnie z harmonogramem operator naziemnej infrastruktury radiowo-telewizyjnej ma włączyć nadawanie sygnału cyfrowego niemal w całym kraju (92 proc. populacji) już z początkiem czerwca. Każdy, kto znajdzie się w obszarze nadawania naziemnej telewizji cyfrowej, będzie mógł przeżyć rozgrywki delektując się wysoką jakością obrazu.

Upadek kineskopów

Jeszcze kilka lat temu to telewizory CRT, czyli tradycyjne telewizory kineskopowe królowały na polskim rynku RTV. Pomimo posiadania wielu plusów, zostały jednak zepchnięte na drugi plan. Zbyt duże, nie posiadające modnych gadżetów, nie miały szans z ergonomicznymi i płaskimi telewizorami, których ceny są z dnia na dzień coraz niższe. Teraz, po ponad siedemdziesięcioletniej karierze odchodzą do lamusa, w którym miejsce na półce dzielić będą ze 100-watową żarówką, starym typem pralki czy energochłonną lodówką. Powód: za duże zużycie energii, 20 proc. ponad europejską normę.

Z badania przeprowadzonego przez Euromonitor International wynika, że jeszcze w 2007 roku sprzedano 500 tysięcy sztuk nowych telewizorów kineskopowych, cztery lata później odnotowano niewiele ponad 3 tysiące, natomiast w bieżącym roku przewiduje się, że ich sprzedaż spadnie niemal do zera. Kuzyni klasycznych Neptunów, czy Rubinów mogą się już nie sprawdzić.

Tradycyjne sklepy gromadnie wycofały je z gamy oferowanych produktów. Miejsce, gdzie nadal możemy znaleźć telewizory kineskopowe to internetowe serwisy ogłoszeniowe oraz lokalne komisy. Informację tę potwierdza Przemysław Klemczak z serwisu Tablica.pl – Ciągle spotykamy się z ogłoszeniami sprzedaży używanych telewizorów kineskopowych. Z całkowitej liczby ogłoszeń związanych z kategorią „telewizory”, kineskopy stanowią około 80 proc. całkowitej sumy wystawianych odbiorników. Większość ogłoszeń dotyczy telewizorów, które można kupić za naprawdę symboliczną kwotę. Transakcje realizowane są „po sąsiedzku”, gdyż koszty przesyłki mogłyby przewyższyć faktyczną wartość oferowanego sprzętu.  

 

 

Similar Posts