Wyniki badania European Trusted Brands 2013
Polacy ufają muzykom, ale wcale nie tym, którzy zajmują pierwsze miejsca na listach przebojów. Największym zaufaniem obdarowali Piotra Rubika, który w ostatnich latach nie był na szczycie, ale za to konsekwencją w tym, co robi, ugruntował sobie pozycję na rodzimym rynku muzycznym.
Każdy, kto ma więcej niż 16 lat, doskonale pamięta okres, gdy monumentalne dzieła muzyczne Piotra Rubika święciły triumfy ? bilety na koncerty wyprzedawały się z wielotygodniwym wyprzedzeniem, występy gromadziły pełne sale koncertowe, filharmonie i amfiteatry, a płyty wypuszczano na rynek w kilku kolejnych edycjach. Dźwięki przebojowych utworów z dzieł ?Tu Es Petrus? i ?Świętokrzyskiej Golgoty? wielu wciąż grają w duszach i sercach.
Naturalnym wydaje się zatem, że artysta, który swego czasu poruszył Polaków zarówno formą, stylem, tematyką, jak i rozmachem swojej twórczości, musi cieszyć się nie tylko sympatią i sentymentem, ale również zaufaniem odbiorców. Okazuje się też, że zaufanie ma dużo większe znaczenie w życiu Piotra Rubika:
“W mojej pracy zaufanie jest bardzo, bardzo ważne. Po pierwsze ? zaufanie do zespołu. Kiedy stoimy razem na scenie, tworzymy jedną drużynę. W muzyce wszystko dzieje się bardzo szybko i czasem błąd jednego człowieka może przesądzić o złym wykonaniu utworu. Mam pełne zaufanie do artystów, z którymi pracuję, wiem, że te 100 osób zrobi wszystko, aby koncert był wyjątkowy. Po drugie ? zaufanie publiczności. Cieszę się, że przez wiele lat pracy zasłużyłem na zaufanie. Kiedy ktoś kupuje moją płytę lub idzie na mój koncert, wie, że na scenie damy z siebie wszystko. Po trzecie ? zaufanie do rodziny. Kiedy wiem, że mam spokojny dom i mogę ufać najbliższym, wtedy mogę spokojnie pisać muzykę.”
Wybór ten pokazuje również, że mimo iż Polacy lubią sezonowe przeboje i artystów, których sława przemija po paru miesiącach wraz z pierwszym i ostatnim przebojem, nie przywiązują się do nich i nie darzą ich szczególnym zaufaniem. Ufają raczej gwiazdom o ugruntowanej pozycji. Wyniki głosowania pokazują wyraźnie tę tendencję: Piotr Rubik uzyskał 9% wszystkich głosów. Kolejne miejsca zajęli: Krzysztof Penderecki (6%), Andrzej Piaseczny (4%), Paweł Kukiz (4%), Maryla Rodowicz (3%), Stanisław Sojka (3%) i Adam Sztaba (3%).
***
European Trusted Brands to jedno z największych i najszerzej zakrojonych badań konsumenckich w Europie. Jego organizatorem jest Reader?s Digest. Oprócz tematyki marketingowej coroczne badanie European Trusted Brands porusza również tematy społeczne. Pozwala na poznanie dominujących nastrojów mieszkańców Europy, postaw i wartości, które kształtują nasze opinie i decyzje, a także zaufanie do różnych aspektów życia.
Badanie European Trusted Brands przeprowadzono po raz pierwszy w 2001 roku. Co roku kontynuowane jest ono w kilkunastu krajach europejskich. Tegoroczna trzynasta już edycja badania została przeprowadzona w 12 krajach europejskich. Kraje, które zostały objęte tegorocznym badaniem to: Belgia, Czechy, Finlandia, Francja, Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, Słowenia i Szwajcaria. Wzięło w nim udział 18 314 respondentów.
Badanie realizowano metodą kwestionariusza on-line lub wywiadów pocztowych. Jak co roku próba została dobrana tak, aby odzwierciedlała szeroki profil badanej populacji.
W Polsce badanie przeprowadzono metodą on-line. Analizie poddano 1049 ankiet. O wyborze decydował spontaniczny, niczym niesugerowany wybór respondentów.
< 240093" >